Saturday, June 10, 2017

Trip to Gurun, Kedah

14 - 17 May 2017

Three weeks ago ada urusan kerja di Gurun, Kedah. Dah lama tak pi Kedah baq hang! Last time tidoq Kedah masa event sukan antara matriks di Kulim more than 20 years ago. Nama event pun dah tak ingat dah.


Ulang alik Sungai Petani to Gurun

Since Gurun tak banyak hotel, we all decided to stay di Sungai Petani, about 20km drive from Gurun. Malam di Sungai Petani alive sikit daripada Gurun, senang sikit kalau nak grab late night snack or lepak pekena coffee.


Second day Dinner @ Big Mouth Republic

Sempat juga makan di Big Mouth Republic Sungai Petani. Locals cakap kat sini serve antara the best western food in town. Kat sini je ada jumpa Cola Kedah tu, sempat snap gambar je, minum tak boleh, sure byk gula. Apa kelas makan western bila ke utara kan? Tapi kebanyakkan tempat makan yang kami jumpa either  ikan bakaq, laksa atau western jer. So belasah western dulu ... nak rasa jugak camne western food made in Utara. Cari-cari juga kalau ada kedai pasemboq, sampai ke sudah tak jumpa. 


Restoran D'Pohon, Guar Chempedak

Hajat hati nak ke Yan Pasembor, since perjalanan jauh sikit and ada colleague yg dah nak gerak balik kl, so kami singgah pekena ais kacang salji di kedai berhampiran dengan laluan masuk Gunung Jerai. Antara menu pilihan kami adalah laksa ikan sekoq, coq udang and of course ais kacang salji yang salju jer ... yang paling best ... boss belanja. 


Maksu Laksa Dapur Arang

Laksa is a must kalau ke Kedah kalau tak kira trip ni tak sah. Locals recommended kami pi kedai ni yang terletak di Gurun, berdekatan dengan tempat kerja kami. Laksa yang terbukti sedap dengan kuah likat pekat dicampuq dengan kepedasan yang secukupnya memang kena dengan selera. There goes my diet ... ke laut!


Peak @ Gunung Jerai

Sempat jugak kami singgah naik ke puncak Gunung Jerai sebelum balik. We all drive naik ke puncak yg jauhnya lebih kurang 12km dengan route yang agak sunyi dan adventurous. Dari puncak kita boleh nampak sawah padi terbentang luas dan of course nampak shore line yang memisahkan laut dan darat. Kalau ke sini, make sure beringat-ingat ye, kawasan agak keras. Jangan jadi macam kami yang encounter experience mistik balik dari Jerai ni. 


Catz: from kedah with love ...and mystical...

1 comment:

norra said...

pnah skali je smpai sini